Nederland heeft een van de beste zorgstelsels van Europa. Maar ook het meest innovatieve? Al een aantal jaar op rij wordt de kwaliteit van het Nederlandse zorgstelsel en de zorgverlening in ons land als een van de beste in Europa beoordeeld. De toegankelijkheid en inzetbaarheid van zorg is groot en er is altijd voor iedereen een poli(kliniek) of ziekenhuis in de buurt.
Maar als het over innovatie in de zorg gaat, worden veel mensen al wat minder enthousiast. Met innovatie denk je al snel aan grote thema’s zoals big data, robots, IoT en nieuwe technologieën. Toch gaat innovatie vooral ook over de manier waarop (zorg)organisaties omgaan met verandering. De zorg is constant in verandering. Hoewel verandering de enige constante is, wordt het innovatieve vermogen vaak beperkt door de bedrijfscultuur, interne en externe processen óf de werkomgeving.
Ontevreden zorgpatiënten
Het algemene beeld van de zorg in ons land mag dan wel positief zijn, maar als je het een patiënt vraagt zijn ze het hier niet altijd mee eens. Lange wachttijden, steeds een andere zorgverlener, behandeld worden als een nummertje of beperkte mogelijkheden om toegang te krijgen tot medische gegevens. Best wel een aantal verbeterpunten dus.
Ziekenhuizen worden zich steeds bewuster van terugkerende problemen. Nu nemen zij stappen om informatie-uitwisseling over patiënten efficiënter te maken. Hiervoor is het Versnellingsprogramma Informatie-uitwisseling 'Patiënt en Professional (VIPP)' in het leven geroepen. Zo krijgen patiënten meer inzicht in hun eigen zorg. Een mooie stap in de goede richting, maar tóch blijven we op veel gebieden achterlopen. En daarmee zijn de andere ervaringen nog niet verbeterd. Hoe komt dat?
De IT infrastructuur in een zorginstelling
We kunnen niet meer zonder moderne informatie- en communicatietechnologieën, dat is een feit. IT is het kloppende hart van elke organisatie. Binnen een zorgorganisatie is dat niet anders, IT raakt letterlijk alles. Want wat gebeurt er als dat hart de gevraagde ‘performance’ niet meer kan leveren?
De meeste zorgverleners kunnen door hun jarenlange ervaring vaak improviseren om directe gezondheidsschade te beperken. Een tijdelijke oplossing, want daarna loopt het zorgproces dan toch snel vast. De échte oplossing? Een duidelijke visie op de inkoop en het gebruik en het onderhoud van IT oplossingen. Zo worden het zorgproces en de zorgverlener niet meer gehinderd door achterblijvende performance van verouderde apparatuur, analoge dataverwerking of beperkte beschikbaarheid van apparatuur.
Beperkte budgetten
Nog meer dan andere (commerciële) bedrijven, staan veel zorginstellingen voor de uitdaging om het vaak beperkte budget zo effectief mogelijk in te zetten. De inkoopafdeling in deze instellingen ziet budget daarom eerder als een beperking dan een ‘enabler’.
Roeien met de riemen die je hebt: zo wordt er dus vaak tegen een budget aangekeken. Zonde, want op financieel vlak ligt vaak de sleutel tot succes. Nu worden IT projecten uit noodzaak vaak als zware investering geboekt. Maar doorgaans niet omdat ze zo graag willen innoveren. Begrijpelijk, want meestal gaat het om een grote kostenpost. Toch kan dat ook anders. Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om te betalen naar gebruik in plaats van bezit.
Van bezit naar gebruik: IT as a Service in de zorg
Het inkopen van IT stopt namelijk niet bij de aanschaf, ook onderhoud is enorm belangrijk. Denk aan (security) updates of defecte apparaten die je zo snel mogelijk wilt vervangen. Met 'IT-as-a-Service ' valt er voor zorginstellingen nog enorm veel profijt te behalen. Daarmee kun je precies in kaart brengen welke wensen er zijn onder je werknemers en hier flexibel op inspelen. In plaats van te kiezen voor een incidentele piekinvestering, kies je voor een abonnement op een veilige, schaalbare en beheersbare IT omgeving.
Ben je benieuwd en wil je graag meer weten over de voordelen van IT as a Service? Lees dan meer over Anything as a Service.