#
Blog

IT-transformatie: de visie van Konstantin Ebert

Verandering is er altijd. Zowel in het privé- als zakelijke leven. Voor Konstantin Ebert, Executive Vice President bij Bechtle AG, is dit niet anders aangezien zijn rol ook transformeert. Vanaf aankomend jaar neemt hij de rol van Jürgen Schäfer – die sinds 2009 de COO van het IT e-commerce segment is - over in de Bechtle Executive Board.

Onlangs organiseerden we samen met onze zusterorganisatie Bechtle het event Bechtle NEXT - transformatie. In de talkshow van Bechtle NEXT – transformatie stelden we Konstantin een aantal vragen. Wat is zijn visie op transformatie? Is er zoiets als een slechte transformatie? En hoe faciliteer je dit optimaal – wetende dat er vaak krapte heerst onder het (IT-)personeel? Dat lees je allemaal in deze blog.

Transformatie is een continu proces

We zijn overal bereikbaar. En dat is anders dan voorheen. Ken je de periode nog waarbij het best een lange poos duurde voordat je een e-mail kon openen? Dat kunnen we ons nu niet meer voorstellen. Nu krijg je om de haverklap een e-mail, een bericht op Microsoft Teams of word je gebeld. Hoe we communiceren heeft een behoorlijke transformatie doorgemaakt. 

In een organisatie zijn we steeds bezig met transformeren. We zijn altijd bezig om dingen slimmer, efficiënter of makkelijker aan te pakken. Daarbij zetten we – vaak – technologische middelen in om onze processen te optimaliseren. Met alle technologische ontwikkelingen wordt het ons steeds makkelijker gemaakt om efficiënter om te gaan met onze processen.

“Transformatie is een doorgaand iets. Het gaat door en stopt nooit. We kunnen er invloed op hebben, en soms ook niet. Het is een belangrijk onderdeel in ons leven. Het is overal. Soms is het een uitdaging, maar ik zie het als een kans.” - Konstantin Ebert

Wanneer vormt transformatie een risico?

Het grootste risico van transformatie? Dat is volgens Konstantin het moment dat je niet meegaat met de ontwikkelingen. Dat je problemen op voorhand niet goed ziet en daar niet op inspeelt. Het is belangrijk om te kijken naar de toekomst, maar probeer ook het heden niet te verliezen. Kijk goed naar het heden en blijf ontdekken hoe je zaken nu slimmer kunt aanpakken.

De organisatie ondersteunen bij haar transformatie

In een andere Bechtle NEXT-sessie was de kernboodschap: Betrek je medewerkers bij beslissingen. Zorg daarbij voor voldoende inclusie. Problemen worden pas opgelost als er een slimme aanpak is, waarvan je zeker bent dat het ook daadwerkelijk gebruikt gaat worden.  

Een organisatie bestaat uit verschillende lagen, met verschillende niveaus van senioriteit, generaties en functieprofielen. Het is belangrijk om je goed in te leven wie het probleem heeft en hoe een gewenste oplossing er voor hen uitziet.  Verder is het belangrijk dat iedere medewerker voldoende ruimte krijgt om zich te ontwikkelen en iedereen de juiste handvaten krijgt om transformatie teweeg te brengen. De juiste educatie maakt hierin het verschil.

Transformatie nastreven in een uitdagende wereld

Er staat veel druk op de IT-afdeling. Niet alleen zijn zij bezig met thema’s als cybersecurity en het faciliteren van de digitale werkplek, maar ook met strategie. Hoe maak je dan ook nog ruimte vrij voor belangrijke zaken zoals transformatie?

Binnen een organisatie moet je je bezighouden met zaken waar je goed in bent. De technologische ontwikkelingen volgen elkaar razendsnel op. Het kost een IT-afdeling ontzettend veel tijd om bij te (willen) blijven bij alle ontwikkelingen. Maak vooral gebruik van (IT-)partners op vlakken waar je zelf nog niet zo goed in bent. Zo zet je jouw IT-afdeling in zijn kracht.

Schakel hulp in voor zaken waar je zelf geen focus op kunt - of wilt - leggen

In de talkshow van Bechtle NEXT was de boodschap van Konstantin duidelijk. Verandering is goed en heeft veel potentie. Ga je niet tijdig mee in de technologische ontwikkelingen? Dan kan dat een risico vormen voor jouw organisatie.  

Bij Bechtle en ARP ondersteunen we organisaties goed bij vraagstukken rondom IT-transformaties. Samen met onze partners zorgen we voor een goede stroom aan informatie, zodat we klanten beter kunnen helpen. Zo blijven wij op de hoogte van de nieuwste en belangrijkste ontwikkelingen in het IT-landschap. Deze kennis en kunde zetten we in bij onze klanten om hen naar het volgende niveau te tillen. Je moet soms echt je processen optimaliseren om toekomststerk te blijven. En soms moet je ook de randzaken eromheen aanpakken. Welk vraagstuk onze klanten ook hebben; wij bieden graag ondersteuning.
 

Alle Bechtle NEXT sessies rustig terugkijken?

Op 14 november hebben wij samen met onze zusterorganisatie Bechtle het event Bechtle NEXT georganiseerd. Het thema van deze editie was transformatie. Het event trapten we af met een talkshow, waarbij we onze sprekers een aantal vragen konden stellen over het thema transformatie.

Wil je het gehele interview terugkijken? De sessie van Konstantin Ebert kun je terugkijken, net zoals de andere 3 kennissessies.

Sessies terugkijken