#
Blog

Device as a Service (DAAS): van bezit naar gebruik

Ons koopgedrag als consumenten verandert, maar ook de manier waarop we zakendoen. Net zoals je als consument kiest hoe je producten en diensten afneemt, heb je die keuze als zakelijke klant nu ook als het om IT gaat. Je betaalt alleen nog voor wat je nodig hebt, op het moment dat je er gebruik van maakt. Zo voorkom je onnodige voorraden en daarbij natuurlijk ook onnodige kosten.

Daarmee is het IT landschap drastisch veranderd. Want dat vraagt niet alleen om meer flexibiliteit en maatwerk, maar ook om een nieuw businessmodel. Device as a Service, ook wel afgekort naar DAAS, is daarop het antwoord. In dit blog lees je hoe het werkt en wat de grootste voordelen ervan zijn.

Device as a Service: hoe werkt het? 

Op abonnementsbasis verkopen is op zich niets nieuws. Uitgevers van bijvoorbeeld tijdschriften hebben dat altijd al gedaan. Maar dit ‘abonnementsmodel’ heeft nu ook zijn intrede gedaan in de IT wereld. Ook daar vindt er een shift plaats van traditionele go-to-market benaderingen naar ‘as-a-service-modellen' waarmee beter kan worden voldaan aan de verwachtingen van klanten. Maar wat houdt Device as a Service nou in?

In het kort is DAAS een dienst waarbij je voor een vaste prijs per maand devices afneemt, compleet met de bijbehorende IT services en support. Dat device kan een laptop, tablet, smartphone of pc zijn. Alle bijkomende diensten zoals configuratie, plaatsing, ondersteuning, support en zelfs de afvoer van oude apparatuur zijn doorgaans bij de prijs inbegrepen

Wat is het verschil tussen DAAS en lease? 

Vaak wordt DAAS onterecht vergeleken met het leasen van hardware. Op zich begrijpelijk, want ook bij DAAS betaal je niet voor het bezit van devices maar voor het gebruik ervan. Het grote verschil met lease is dat je met DAAS tijdens de complete levenscyclus het hele proces van aanschaf, onderhoud, support, vervanging, vernieuwing en veilige afvoer van de devices van je eindgebruikers uitbesteedt. Hierdoor heeft jouw IT afdeling geen omkijken meer naar het onderhoud van alle devices én kun je jouw eindgebruikers slimmer en makkelijker bedienen. Zo zorgt DAAS voor lagere kosten, minder werkdruk en tevreden eindgebruikers.

Meer weten over het verschil tussen DAAS en lease? Lees hier meer over Hardware leasen vs. Device as a Service.

De vier voordelen van Device as a Service 

Waarom zou je het eigenlijk niet doen? Want Device as a Service heeft heel wat interessante voordelen. Hieronder zetten we ze nog eens kort voor je op een rij:

1. Een flexibel model gebaseerd op maatwerk

Met DAAS kun je makkelijk op- en afschalen naar behoefte. Je kunt waar nodig devices toevoegen als je personeelsbestand groeit Dat gecombineerd met de keuzevrijheid op het gebied van ondersteuning en devices, zorgt ervoor dat dit een flexibele oplossing is met ruimte voor maatwerk.

2. Betere gebruikerservaring eindgebruiker

Medewerkers verwachten moderne technologie die naadloos werkt. Met moderne devices bespaar je niet alleen tijd en geld, maar verhoog je ook de medewerkerstevredenheid. Met DAAS zijn je devices altijd up-to-date, wat zorgt voor productieve en tevreden eindgebruikers.

3. Voorspelbare en transparante kosten

Het verschuiven van de traditionele hardware-inkoop (CAPEX) naar operationele kosten (OPEX) zorgt ervoor dat de kosten voorspelbaar en transparant zijn. Kapitaalinjecties zijn niet nodig, en doordat je alleen betaalt voor wat je gebruikt maak je geen onnodige kosten.

4. Lagere werkdruk IT afdeling

IT afdelingen zijn steeds vaker overbelast. DAAS verlicht de beheerslast met betrekking tot hardware support en IT services. Devices worden gebruiksklaar geleverd en worden proactief gemonitord om levensduur en incidenten te voorspellen. Dat vermindert de werkdruk, waardoor jouw IT afdeling zich concentreren op andere kernactiviteiten.

Powered by

Vorige
Anything as a service (XAAS) | Wat houdt het in?
Volgende
Hardware leasen of Device as a Service?
#

Meer weten?

Neem contact op met Niels Pauel, Teamleider Outside Sales.